Jak prowadzić zajęcia po 1 września 2020?

  • by
laptop i tablica

Czy polskie szkoły są gotowe na powrót do nauczania stacjonarnego?

Na to pytanie niestety nie jestem w stanie Państwu odpowiedzieć…. i pewnie nikt w Polsce ani na świecie.

Stan epidemiczny zmienić się może z dnia na dzień to jest pewne to tylko to, że nie możemy żyć wiecznie w izolacji.

Powrót do szkoły 1 września zdaje się więc pewny co potwierdził dziś Dariusz Piontkowski Minister Edukacji Narodowej na Konferencji prasowej

Dla rodziców to oczywiście wspaniała wiadomość, jednak dla dyrektorów i nauczycieli to kolejne wyzwania:

  • spełnienie rygorów sanitarnych
  • zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom (szczególnie w podeszłym wieku)
  • zapewnienie przekonania rodzicom o bezpiecznych warunkach nauki

Te powyższe wykonane będzie ciężką pracą pracowników i dyrektorów szkół we współpracy z organami prowadzącymi i inspektorami sanepidu.

Jednak czy to wszystko wytrzyma do końca roku/semestru? Tego nikt nie wiem, jak więc zapewnić realizację podstawy programowej w tak niepewnych czasach?

W Niemczech (w części landów) wprowadzono tak zwane nauczanie dualne polega ono na tym, iż część uczniów uczestniczy w zajęciach online, a część w stacjonarnych. Ma to swoje zalety, jednak również wady. Ja osobiście opowiadam się za zajęciami hybrydowymi.

Zajęcia hybrydowe to połączenie zajęć stacjonarnych z wykorzystaniem narzędzi do kształcenia zdalnego. Wprowadzenie takich zajęć do standardu nauczania pozwoli na przygotowanie się każdej szkoły, nauczyciela i ucznia do sytuacji, kiedy jesteśmy zmuszeni do pracy zdalnej.

Nie możliwym jest powiększenie szkół czy zmniejszenie liczby uczniów poprzez zwiększenie liczby zajęć świetlicowych, a podzielenie klas na tych co uczą się zdalnie i tych co uczą się na miejscu jest niekorzystne ze względów zdrowotnych.

Pozostawienie uczniów z materiałami do pracy nie można nazwać nauczaniem zdalnym, a wielu nauczycieli nie ma kompetencji do pracy zdalnej.

Należy wykorzystać moment, gdy sytuacja epidemiczna w kraju pozwala na powrót do zajęć stacjonarnych, aby wprowadzić nauczanie hybrydowe i wykształcić tym samym kompetencje wykorzystywania narzędzi zdalnego nauczania przez uczniów i nauczycieli tak, aby nauka nie była ciężarem dla rodziców.

Kolejną zaletą nauczania hybrydowego jest kształcenie wykorzystywania TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) wśród uczniów jako narzędzi codziennej pracy, które są niezbędne w przyszłej karierze zawodowej.

Ponadto praca zdalna ma na stałe zostać w kodeksie pracy co dodatkowo wzmacnia konieczność kształcenia młodych umysłów w wykorzystywaniu narzędzi.

Minister Edukacji Narodowej chce również rozbudowywać platformę e-podręczniki o nowe funkcjonalności w tym komunikator audio-wideo

Liczę na to, iż wdrożone przepisy nie zostawią wszystkiego na głowach dyrektorów, gdyż takie działanie spowoduje pogłębianie przepaści pomiędzy zinformatyzowanymi regionami, a tymi które nie wykształciły i nie wdrożyły żadnych rozwiązań do e-nauki.

laptop elearning

Wdrożone przepisy nie powinny pogłębiać przepaści w dostępie do nowoczesnych technologi tylko wspierać je we wszystkich regionach naszego kraju, gdyż w całym tym procesie trzeba pamiętać, że najważniejsze to dobro i przyszłość uczniów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *